Home |  

 

Verhaal deel 4

Ton Affourtit - Bouw van een Guillemot

Verhaal deel 1

Verhaal deel 2

Verhaal deel 3

Verhaal deel 4

Fotos deel 1

Fotos deel 2

Fotos deel 3

                   Fotos deel 4

Fotos deel 5

Home

 

 

 

Laatste update: 24 november 2008  

  Houten zeekajak bouw (4),                                                                            november 2008

Mijn vierde stuk over de bouw van mijn houten kajak uit red cedar houten latjes handelt over het schuren van de romp en het dek,  het verwijderen van het inwendige frame en het aanbrengen van glasvezel doek met Epoxy.

Inmiddels ben ik al weer zo ver gevorderd na mijn vorige stukje waarin ik van de houten opbouw verteld heb, dat ik nu moet nadenken wat er in deze tijd allemaal gebeurd is. Nadat van de boot de opbouwfase gereed is voor zover mogelijk, komt er een moment waarop aan het uiterlijk van de boot gewerkt moet gaan worden.

Van af nu is het full-time dragen van een professioneel stof en gasmasker verplicht voor mijn gezondheid.

Na het verwijderen van alle nietjes volgt het eindeloze schuren met vlakschuurmachines van het buiten oppervlak van de boot.  De harde ril van de polyurethane lijm laat zich alleen met geweld verwijderen en je hebt er geduld en veel schuurpapier voor nodig.  De bovenzijde, onderzijde, zijkanten alles met korrel 60 of 80.  Maar pas op, want het hout is zacht en niet opletten betekent een deuk in het hout. Nadat ik vrijwel klaar ben, merk ik dan ook dat hier en daar de wand vrij dun begint te worden en ik besluit om met schuren voorlopig maar even te stoppen.

Dan volgt een prachtig moment het openen van de 2 helften, romp en dek.  Deze twee delen zijn niet met elkaar verlijmd omdat de binnenbalk (frame) waar de boot omheen gebouwd is, verwijderd kan worden.  

In eens krijg ik nu 3 van die grote onderdelen om op te bergen in de garage. Romp, dek en balk. Er volgt weer een verdere opruimactie in de garage en nog meer spullen worden buiten uitgestald.  De balk heb ik na een tijdje niet meer nodig en deze heb ik voor ik begon demontabel gemaakt en dat demonteren laat niet lang op zich wachten.

Ik kan hierna beginnen met het weg schuren van de ril aan de binnenkant. Maar ik merk al snel dat dat met machines niet gaat werken in zo'n holle ruimte. Het wordt eenzaam krab, beitel en schuurwerk met het handje.  Dagen achter elkaar, want het schiet amper op. Eerst de romp. Later het dek.

 

Eenmaal de strijd van schuren achter me gelaten volgt een nieuw avontuur. Het aanbrengen van glasvezeldoek dat doordrenkt wordt met epoxy.  Het glasvezel doek wordt los op het hout neergelegd. Plooivrij en met wasknijpers blijft het hier en daar goed liggen. De epoxy wordt gemaakt uit een de stroperig  vloeibare epoxy waaraan al roerend de harder toegevoegd wordt. Er ontstaat dan een vloeibare substantie die gedurende 20 minuten verwerkbaar blijft en daarna treedt verdikking op. Wel nu, in die eerst 20 minuten dient het glasvezel doek doordrengt te worden met deze oplossing en alle luchtbelletjes moeten weg zijn. Veel tijd voor herstel heb je niet.  Dit doe je met z'n tweeŽn en waarbij 1 persoon kleine beetjes epoxy aan maakt en de ander dit verdeelt over  een stukje van de boot. Verdere details zal ik u besparen, maar er valt heel wat over te schrijven.

Nadat eerst de binnenkanten van beide boot delen van 2 lagen glasvezel en 3 lagen epoxy zijn voorzien, worden de schalen, romp en dek definitief op elkaar gelijmd en heb ik een echte boot..

 

Dan herhaald zich alles voor de buitenkant waar ik momenteel midden in zit. Mooi werk en vooral geen haast hebben, maar wel door werken. Eerst goed nadenken voor je begint met acties. Het blijft leuk werk.

Een volgend maal de verdere afwerking; luiken, skegkast, schotten en belijning.  

 

 

 

 

 

 

 

 

word to html converter html help workshop This Web Page Created with PageBreeze Free Website Builder  chm editor perl editor ide