Home |  

 

Verhaal deel 3

Ton Affourtit - Bouw van een Guillemot

Verhaal deel 1

Verhaal deel 2

Verhaal deel 3

Fotos deel 1

Fotos deel 2

Fotos deel 3

Home

 

 

 

Laatste update: 16 juli 2008  

  Houten zeekajak bouw (3),                                                                            10 juli 2008

Mijn derde stuk over de bouw van mijn houten kajak uit red cedar houten latjes handelt over de bouw van het dek.

 

Ging mijn vorige stukje over de bouw van de romp, ditmaal zal het betrekking hebben op de tegenover liggende zijde, namelijk de bovenzijde. Om de bovenkant van houten latjes te kunnen voorzien is de boot omgedraaid.  Dit omdraaien gaat niet eenvoudig.  In de eerste bouwfase steunt de boot op de lage houten balk.  Bij het draaien van de kajak is de balk niet meer bereikbaar als steun.  De oplossing is gevonden door 3 piepschuim plaatjes naast elkaar te plaatsen in een houten bakje. De vorm van de bodem van de boot is hier uit gesneden. Het blijkt een uitstekend stabiele steun te zijn en ik kan weer met vol gewicht op de boot of wat boot moet worden steunen.

 

Was de bodem meer rond en redelijk te beleggen, de bovenkant kent meer draaiingen en vlakke stukken. Keuzes van hout kleuren spelen hier meer een belangrijke rol.  Om het aanzicht niet te saai te maken, besluit ik ruiten van anders gekleurd hout in het voor en achter dek aan te brengen. Hiertoe moet ik de lichte latten voorzien van donkere stukken hout. Dit kan door de latten schuin weg te schuren en de verschillende kleuren hout weer op de goede positie met elkaar te verlijmen. Een leuk klusje, als je geen haast hebt.

 Voor ik begin met lijmen controleer ik of er voldoende nietjes in het nietpistool zitten, of de lat te klemmen is en waar klemmen moeten komen, eigenlijk alles wat nodig is om geen verrassingen te krijgen bij het plakken. Maar ik controleer niet of de hendel van het nietpistool wel vrij kan bewegen en dat is op een bepaald moment het geval. De hendel van het nietpistool zit muur vast. Een snelle reparatie is urgente noodzakelijk.

Na het beleggen van de bovenkant, volgt een emotioneel moeilijk fase.  De zaag moet er in. Wil ik er in kunnen varen dan zal er een ruimte uitgezaagd moeten worden om in de kajak te kunnen gaan zitten. Ik draai er enkele dagen om heen en doe allerlei klusjes, die mogelijk later ook wel zouden kunnen. Maar het moet gebeuren en ik verzamel moed. Een klus die ik geklaard heb met een vaste hand en een flexibel Japanse trekzaag.  Flexibel vanwege het bochten werk. En een Japanse zaag  omdat daar de tanden omgekeerd staan aan wat we in Nederland gewend zijn en dat werkt soms makkelijker. Niet altijd. De ruimte die ontstaat noemen we de “recess” ruimte

Deze “recess”  ruimte is wederom gevuld met latjes nu in een plat vlak. Hieruit is voor de tweede keer weer een ronding gezaagd ten behoeve van de cockpit.

Nu verkeer ik in de fase om de rand van de cockpit te plakken van ca. 125 stuks kleine latjes. Twee aan twee.

Nog steeds komen mensen om de deur kijken, zodat ik besluit een bel aan de kruk te maken.  Nu hoor ik de mensen binnen komen.

Een volgend maal zal gaan over de verdere afbouw van de boot.

Ton  Affourtit

Assen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

word to html converter html help workshop This Web Page Created with PageBreeze Free Website Builder  chm editor perl editor ide